Ο Ματίας Βέμχοφ, είναι καθηγητής Προϊστορίας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου.
«Θέλουμε να αναδείξουμε τις ποικίλες πτυχές της ζωής του Ερρίκου Σλήμαν για να γίνει κατανοητή η εξαιρετικά πολυσχιδής προσωπικότητα του», γι’ αυτό επιλέξαμε ως τίτλο της Έκθεσης «Οι κόσμοι του Σλήμαν», λέει ο επικεφαλής της καθηγητής Προϊστορίας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου Ματίας Βέμχοφ και διευθυντής του Μουσείου Προϊστορίας και Πρωτοϊστορίας της γερμανικής πρωτεύουσας στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Όλα κύλησαν ομαλά εκτός από τη μεταφορά εκθεμάτων από το Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, όπου έζησε, τα οποία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δεν ήρθαν. Είχαμε σκεφτεί να γίνει μια δεύτερη στάση της έκθεσης στη Μόσχα ώστε να επανενωθούν για πρώτη φορά όλα τα ευρήματα με τον Θησαυρό του Πριάμου, ο οποίος μεταφέρθηκε από το Βερολίνο στο Μουσείο Πούσκιν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά φυσικά ούτε αυτό θα γίνει», συμπληρώνει.
200 χρόνια από τη γέννησή του Σλήμαν
«Είμαι πεπεισμένος ότι ο Σλήμαν ανακάλυψε πραγματικά την Τροία. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι τον τόπο αυτό επισκέφτηκε ο Μέγας Αλέξανδρος και αναζητήθηκε εκεί ξανά και ξανά πριν από αυτόν, αλλά και από τους Ρωμαίους. Οπότε νομίζω ότι όλα συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης της Τροίας στην συγκεκριμένη τοποθεσία» προσθέτει ο Βέμχοφ.
Για τον Θησαυρό του Πριάμου τονίζει πως «είναι μια από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις λεηλατημένης τέχνης και θα πρέπει να βρούμε μια λύση (με τους Ρώσους) κάποια στιγμή υπό νέες συνθήκες», ενώ για το αίτημα Ερντογάν να επιστραφεί στην Τουρκία λέει: «Για μένα δεν υπάρχει λόγος για τέτοια απαίτηση. Πρόκειται για μια νομικά μη αμφιλεγόμενη υπόθεση».
Στο ερώτημα εάν τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα απαντά: «Δύσκολα θα μπορούσα να εκφράσω γνώμη επ΄ αυτού, αλλά υπάρχουν ασφαλώς σοβαροί λόγοι οι οποίοι συνηγορούν υπέρ της Αθήνας».
Η έκθεση διοργανώνεται με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννησή του Σλήμαν και ξεκινά στις 13 Μαΐου
Ακολουθεί η συνέντευξη του καθηγητή Προϊστορίας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου Ματίας Βέμχοφ, διευθυντή του Μουσείου Προϊστορίας και Πρωτοϊστορίας του Βερολίνου και επικεφαλής της έκθεσης «Οι κόσμοι του Σλήμαν» στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στον Αντώνη Πολυχρονάκη.
Eίστε έτοιμοι για την Έκθεση «Οι κόσμοι του Σλήμαν» κύριε καθηγητά;
Ναι, ολοκληρώνουμε την διαμόρφωση του χώρου όπου θα εκτεθούν αποκλειστικά τα δανεικά εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Έτσι, μαζί με τα εκθέματα από την Τίρυνθα και τον Ορχομενό θα παρουσιασθούν ολοκληρωμένα οι ανασκαφές του Σλήμαν στην Ελλάδα. Τα εκθέματα της Τροίας προέρχονται από δικές μας συλλογές. Όλα κύλησαν ομαλά εκτός από την μεταφορά εκθεμάτων από το Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, όπου έζησε, τα οποία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δεν ήρθαν. Είχαμε επίσης σκεφτεί να γίνει μια δεύτερη στάση της έκθεσης στην Μόσχα ώστε να επανενωθούν για πρώτη φορά όλα τα ευρήματα με τον Θησαυρό του Πριάμου, ο οποίος μεταφέρθηκε από το Βερολίνο στο Μουσείο Πούσκιν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά φυσικά ούτε αυτό θα γίνει.
Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο;
Διότι θέλουμε να αναδείξουμε τις ποικίλες πτυχές της ζωής του και για να γίνει κατανοητή η εξαιρετικά πολυσχιδής προσωπικότητα του Σλήμαν στην οποία συγκλίνουν και συνδέονται πολλές τάσεις της εποχής του. Στο πρώτο μέρος της έκθεσης παρουσιάζεται η ζωή του μέχρι την μεγάλη μεταμόρφωσή της, η οποία γίνεται όταν ο βαθύπλουτος πλέον έμπορος και επιχειρηματίας Σλήμαν τα αφήνει όλα στην οικογένειά του στην Αγία Πετρούπολη και αφού ταξιδέψει για ένα διάστημα στα πέρατα της γης αποφασίζει να σπουδάσει στην Σορβόνη φιλολογία, φιλοσοφία και λογοτεχνία μετά τα 45 του. Η στροφή στους ελληνικούς μύθους, η βουτιά στο χρόνο έρχεται ξαφνικά και είναι ένα ταξίδι σε εντελώς διαφορετικές περιόδους και γεωγραφικές περιοχές. Εξού και ο τίτλος «Οι κόσμοι του Σλήμαν».
Η Έκθεση πως αναπτύσσεται στη συνέχεια;
Ο επόμενος σημαντικό σταθμός είναι η Τροία. Στους ψηλούς τοίχους δεξιά και αριστερά ο επισκέπτης μπορεί να δει τα επάλληλα στρώματα χώματος που επικάθησαν ανά τους αιώνες και τα αντίστοιχα αρχαιολογικά ευρήματα. Επίσης, για πρώτη φορά, το πως αντιμετωπίζει ο Σλήμαν τα κεραμικά αγγεία, που θα παίξουν στη συνέχεια σημαντικό ρόλο για την χρονολόγηση. Το κοινό εστιάζει μόνο στα χρυσά ευρήματα από την Τροία και την Ελλάδα, ο ίδιος όμως πάντα ενδιαφερόταν πολύ περισσότερο για τα απλά κεραμικά ευρήματα.
πηγή https://www.in.gr/